
更新日時 | 2021/06/11 16:20:29 |
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科目分類 | 専門教育科目 |
時間割コード | TA50011 |
授業科目名 | Cプログラミング |
授業科目名(英語) | C Programming |
科目コード | TA50010 |
科目ナンバー | |
主担当教員(所属) | 廣冨 哲也(総合理工学部知能情報デザイン学科) |
単位数 | 4.0 |
時間数 | 0.0 |
履修年次 | 1年,2年,3年,4年 |
開講学期 | 2021年度 前期 |
曜日・時限 | 月5,月6,月7,月8 |
必修/選択/選択必修/自由 | 必修 |
履修資格 | 知能情報デザイン学科の学生またはRuby・OSS履修プログラム生であること |
各種教育プログラム名称 | Ruby・OSS履修プログラム |
授業形態 | 講義・演習 | ||||||||||||
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授業の目的 |
手続き型言語であるC言語によるプログラミングを学び、文法概念とその利用方法の基礎を習得する。 Course objective: The course covers the basics of programming in C language. At the end of this course, the students will familiarize with the syntax and semantics of the C language as well as its data types. |
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授業の到達目標 |
手続き型言語に関する基礎的なプログラミング能力を有しているかを評価する。具体的には以下の目標を設定する。 (1) 型と配列によりデータを表現し、それらの演算を行うことができる。 (2) 分岐や繰り返しを含む、プログラムの流れを記述できる。 (3) ライブラリ関数及びユーザ定義関数を使用できる。 (4) 初歩的なCプログラムをチームで開発することができる。 At the end of the course, students should be able to do the followings: (1) Represent data by using basic scalar data types and their arrays, and use operators to calculate these data. (2) Write programs with branches and loops. (3) Use library and user-defined functions. (4) Develop C programs in collaboration with team members. |
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授業の内容および方法 |
1. プログラミングを開発する環境の構築(オンデマンド) 2. Cプログラミングの基礎知識 3. プログラムの例1: printf関数 4. プログラムの例2: コマンドラインゲーム 5. 演算と型 6. プログラムの流れの分岐1(if文) 7. プログラムの流れの分岐2(switch文) 8. プログラムの流れの繰り返し1(while文) 9. プログラムの流れの繰り返し2(for文、do-while文) 10. 配列1(一次元配列) 11, 配列2(多次元配列) 12. 関数1(関数定義と関数呼び出し) 13. 関数2(ライブラリ関数、識別子の有効範囲、再帰) 14. 基本型(算術型、sizeof演算子、記憶域期間) (定期試験は行わない) 1. Setting up environments (on demand) 2. Absolute basics 3. Example of the C program 1: the use of printf() function 4. Example of the C program 2: command line games 5. Basic scalar data types and their operations 6. Flow control 1 (if statements) 7. Flow control 2 (switch statements) 8. Controlling the loop execution 1 (while loops) 9. Controlling the loop execution 2 (do-while and for loops) 10. Arrays 1 (linear arrays) 11. Arrays 2 (multidimensional arrays) 12. Functions 1 (how to declare define and invoke a function) 13. Functions 2 (library functions, variable's scope, and recursion) 14. Floating point values, sizeof operator, static and extern declarator (No mid-term and final exams) |
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授業の進め方 |
授業はオンラインで実施し、連絡はSlackで行う。 All classes will be ONLINE. Please sign up to this course on Slack. シラバスのテキスト(図書)欄に記載の教科書とスライドを用いて説明する。適宜、プログラミング課題を出し、理解度を確認する。必要に応じて参考書を購入し、授業に持参すること。 The classes will be proceed mainly based on the textbook described below. Presentation slides will be also distributed. Programming assignments will be given at each laboratory session. Students are encouraged to bring their favorite reference books related to C programming in addition to the textbook. |
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授業キーワード |
Cプログラミング C Programming |
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テキスト(図書) | |||||||||||||
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参考文献(図書) | |||||||||||||
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参考文献(その他)・授業資料等 |
適宜、資料を配付する。教科書の問題についての課題を課す。 Handouts will be distributed. Programming assignments will be selected from the source code presented in the textbook. 教員と学生及び学生同士のコミュニケーションのため、Slack、Teams、Trelloを使用します。プログラミングにはAWS Educate、bitbucketを使用します。 Students must communicate via slack, teams, and trello. They must use AWS Educate and bitbucket for programming. |
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成績評価の方法およびその基準 |
レポート(授業中に課すチーム課題やプログラミングコンテストの課題含む)により、到達目標(1)から(4)の達成度をそれぞれ25点満点で評価する。全ての到達目標の得点が15点以上であり、かつ合計点が60点以上の場合を合格とする。期末テストは行わない。 The grade will be decided based on four aspects (from (1) to (4)) mentioned above. 20 points will be given for each aspect by report assignments. Each score should be more than 10 points and total score should be more than 60 points to pass. 3回以上欠席した場合は成績評価の対象外とする(1回の欠席につき5点減点)。 Attendance should be more than 12/14 of classes. Five points will be subtracted from the total score for each absence. 出席は、受講報告の提出により確認する。内容が不十分であれば、レポートを受理しない場合もある。 Your class reports should be accepted for proving your attendance. |
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履修上の注意 |
対面授業を行う場合、知能情報デザイン学科AV室で行うため、教室定員を上限とする。上限を超えた場合は、知能情報デザイン学科の学生を優先し、他学部・他学科の学生は、抽選により決定する。 The maximum number of students are 80. Students of Department of Information Systems Design and Data Science will get a high priority. The other students will be selected by lottery. |
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オフィスアワー |
webページの教員紹介を参照すること。 Office hour: 9 and 10 period on Wednesday |
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ディプロマポリシーとの関係区分 |
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使用言語区分 | 日本語のみ | ||||||||||||
その他 | 下記4点はSlackとMoodleにて周知する。 1. 初回授業の受講方法(接続先等) 2. 受講にあたって必要な準備 3. 担当教員との連絡方法 4. その他受講者への伝達事項 4月14日正午までにMoodleに登録し、Moodleに記載している初回のすべての課題を締切までに行うこと。 【Moodleの登録】 https://moodle.cerd.shimane-u.ac.jp/moodle_2021/course/view.php?id=1035 登録キー: c2021 The following things will be announced via Slack and Moodle. 1. How to take the first class (where to connect, etc.) 2. Preparation for the class 3. How to contact the instructor 4. Other information for students Please register this class in Moodle by noon on April 14 and conduct all tasks for the first class specified in Moodle by their deadlines. URL: https://moodle.cerd.shimane-u.ac.jp/moodle_2021/course/view.php?id=1035 Registration key: c2021 1年生はメンター制度を積極的に利用すること。 Students are encouraged to attend after-school programming classes for communicating with mentors. 不明な点があれば hirotomi@cis.shimane-u.ac.jp に連絡すること。 If you have any questions, please contact hirotomi@cis.shimane-u.ac.jp. |
準備学修に必要な学修の時間(1回の授業当たり) /Time required for preparatory study |
1コマの授業あたり100分。週2コマのため、毎週200分の準備学修が必要です。 |
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授業の実施方法 /Types of classes |
同期型オンライン授業/Real time online type |
No. | 担当教員 | 担当教員所属 |
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1 | 廣冨 哲也 | 総合理工学部知能情報デザイン学科 |
時間割所属 | 時間割コード | 授業科目名 |
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総合理工学部 | TD30281 | CプログラミングA |
総合理工学部 | TA50011 | Cプログラミング |
総合理工学部 | T950121 | Cプログラミング |
教養教育 | ZD30271 | Cプログラミング |